Fejlrettelser: Afstemning af faktura betalt med 0 kr. og ”for meget indbetalt”

Baggrund for fejlen

I sensommeren 2024 har vores leverandør af opkrævninger via MobilePay og Betalingsservice, FarPay, haft en fejl i deres webhooks. Det betyder, at den sædvanlige betalingsmarkering af fakturaer er lavet på to posteringer. Det er hhv.:

• Postering 1: ”Betaling af faktura #000XX” medbeløbet 0
  • Postering 2:  ”For meget betalt på faktura #000XX” medbeløbet for den faktiske betaling

Fejlen giver for de fleste foreninger ingen effekt, da posteringer af 0 kr. ikke har nogen faktisk betydning og ikke påvirker regnskabet.

Således vil fejlen for de fleste der er påvirket af den ikke kræve omposteringer eller handlinger, da den eneste effekt er, at der er ekstramange posteringer i årets regnskab.

På baggrund af bl.a. denne fejl udfases brugen af FarPay medudgangen af 2024.

Sådan løser du fejlen

Fejlen vil som beskrevet ovenfor ikke have nogen effekt forlangt de fleste foreninger, da summen af betalinger er korrekt.

Det eneste scenarie, hvor der skal foretages omposteringerer, hvis foreningens standardkonti er sat sådan op, at overbetalingerne bliver bogført på en desperat konto. Dette kan du tjekke på følgende måde:

1. Åben en postering med teksten ”For meget betalt på faktura #000XX”
  2. Observer om modkontoen (markeret på billedet herunder) er kontoen for restancer

Hvis posteringerne ”For meget betalt på faktura #000XX”er posteret på restancer

Alt er godt, du behøver ikke foretage dig noget.

Hvis posteringerne ”For meget betalt på faktura #000XX”er modposteret på en anden konto

Såfremt dette er tilfældet, så skal du lave en ompostering. Dette gør du på følgende måde:

1. Åben Økonomi -> Kontoplaner og klik på den konto, som posteringerne er modposteret på
  2. Sorter efter typen ”Faktura” i toppen af tabellen
  3. Summér beløbet der er krediteret på posteringer med teksten ”For meget betalt på faktura #000XX”. Hvis der er mange posteringer, så kan dette også nemt gøres gennem eksporten til Excel.
  4. Gå til Økonomi -> Posteringer og klik på knappen”Tilføj postering”
  5. Opret en postering med følgende information
    1. Dato: Datoen for den sidste postering medteksten ”For meget betalt på faktura #000XX”
    2. Tekst: Ompostering af overbetalte fakturagrundet systemfejl
    3. Konto: Den konto, som posteringerne er gået indpå
    4. Balance: Det beløb, som du har summeret i punkt3
    5. Modkonto: Restancekontoen, som posteringen oprindeligt skulle være gået ind på

Sidst men ikke mindst, skal du ændre foreningens standardkonti, så overbetalinger for fremtiden bliver indbetalt til den korrekte konto. Dette gør du på følgende måde:

1. Åben indstillinger -> Økonomi
  2. Åben fanen Standardkonto
  3. Skift kontoen mellemregning med ejere til den korrekte konto. Dette vil ofte være en konto med navnet ”Mellemregning medejere”.